**** ^.^ ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLALLAH HIBARAKATU ^.^ WELCOME TO MY BLOG ^.^ THIS STORY IS ABOUT ME ^.^ ITS ABOUT MY LIFE ^.^****

Monday, January 30, 2012

CERPEN:AKU RINDU SAYANG KAMU


‘kalau kau sayang aku,kau kena tunggu aku..’ itulah ayat terakhir Dianna kepada Iwan sebelum berangkat ke uk untuk menyambung pelajarannya di KLIA 5 tahun lepas.

‘Die.dah 5 tahun berlalu..satu berita pun aku tak tahu pasal kau..kau sihatkah?study kau macam mana?aku nak tahu semua pasal kau die tapi kenapa kau menyepi selepas kau beri harapan dekat aku.email tak pernah berbalas.aku sakit die!!aku sakit sebab terlalu rindukan kau!bila kau nak balik?mummy dengan daddy kau pun sama menyepi macam kau..die..mana kau??’

Iwan menghempas kepalanya di meja pejabatnya dia berperang dengan perasaan dia apabila teringatkan dianna.gambar mereka berdua sewaktu di sekolah tersenyum girang ditatapnya..terlalu banyak memory mereka berdua.

Dianna Natasya  merupakan anak tunggal Dato’ Ariffudin dan Datin Azila.Sejak dari kecil Diana ditatang bagai minyak yang penuh oleh keluarganya dan setiap keinginannya akan dipenuhi oleh daddy nya.Dianna begitu manja dengan daddy dan mummy dia.Walaupun Dato’ Ariffudin sibuk tapi dia  tidak pernah meminggirkan anak tunggalnya dan Datin Azila memberi didikan agama yang secukupnya kepada Diana supaya Diana tidak menjadi bongkak dan bangga diri dengan kemewahan yang diberikan kepadanya.

5 tahun lepas..

“Iwan petang ni kau free” tanya Dianna kepada Iwan sewaktu mereka berjalan pulang

“Alaa Die..homework banyaklah..aku tak free buat masa ini..spm pun dah nak dekat..tapi die tahun depan aku free lepas exam confirm free”

‘Iwan ni kalau bagi alasan bukan main lagi panjang lebar tak free cakap je la x free’ ngomel Dianna

“Aku tanya petang ni la ko paham tak this evening not next year la mangkuk ayun”degus Dianna

“Kalau tak free tak apalah aku pergi sorang-sorang”sambung Diana terus berjalan meninggalkan Iwan

“Eh2 wait wait!kau nak pergi mana ni?”

“Kau sibuk buat apa biarlah aku nak pergi mana pun and you’re not my boyfriend!”

“Memang la aku bukan boyfriend kau Die..aku sedar siapa aku..mana nak padan dengan kau kan bagai enggang dengan pipit kau kaya aku ni apalah yang ada..tapi aku tetap kawan kau kan Die kita kan bff kau jangan lupa tu aku sentiasa ada untuk kau”

‘Mangai touching pulak mamat ni.isy tak suka betol aku ee’ ngomel Dianna

“Iwan!!watch your mouth kay.aku tak suka kau cakap macam tu!!aku merajuk kang??”

“haha lawaklah kau ni.sorry kay.kau nak pergi mana sebenarnya”

“Macam biasalah Wan.macam tak tahu pulak.kau nak ikut ke xnak?”

“tak nak lah Die kau kalau shopping berjam-jam penat aku nak mengikut bontot kau tu.buang masa la Die.ulangkaji pelajaran la jom.study sama-sama nak?”

“Iwannnn!!kau kalau nak berleter macam mak nenek kat sini xpayah la biul telinga aku dengar..xnak ikut sudah aku pergi sorang” Dianna terus meninggalkan Iwan di belakang

“Weh Dianna tunggu jap!!bahaya la kau pergi sorang ajak la adik kau ke abang ke kakak ke nanti kau kena culik aku juga yang susah hisy dia ni laa”iwan dah berlari anak-anak mengejar Dianna yang sudah jauh ke depan

‘Tengok! dia ni kan tak habis-habis membebel kasi aku hot je macam tak tau je aku anak tunggal mana nak cari adik.abang.kakak eee geramm!!’

Dianna terus stop dan memandang tajam kepada iwan macam gaya harimau nak terkam mangsanya ni.Dianna memang hot tempered tapi tak lama mana pun kejap lagi sejuk la tu

“Aku ada buat salah ke?” innoncent je si Iwan tanya sengaja membakar Dianna la tu macam tak tahu je perangai  Dianna tu.tapi memang iwan suka menyakat Dianna dan satu lagi sengaja mencari penyakit dengan Dianna

“Kau nak rasa sakit tak?”

“Ha!kau nak buat apa?”

Dush!

“Aduhh!!melampau la kau Diee.sakitt tau tak!!baran tak bertempat betul dengan aku pun kau balun agak-agak ar weyhh!!”tertunduk iwan menahan sakit di bahagian perut selepas di kick oleh cik dianna yang terhormat

“Ha tau pun sakit jangan main-main dengan flying kick aku ni!kau sengaja kan menyakat aku!padan muka!”dengan muka selamba dan bangganya dia terus meninggalkan Iwan yang terduduk menahan  kesakitan

Hahahaha Dianna gelak jahat main-main lagi dengan aku tapi kesian pulak dekat Iwan alaa tak apa-apa tu aku kick slow je pon Dianna menyedapkan hati apabila Dianna memandang belakang dia tengok Iwan dah terbaring kat tepi jalan..pulakk dah apa aku nak buat ni..berlari dia mendapatkan Iwan yang dah tak sedar diri di situ.

“Iwannn!weyhh Iwann kau jangan la main-main macam ni malu weyh orang ramai ni.”

“Iwannn bangunn laa kau jangan la nak takutkan aku!!”

“Adik bawa dia pergi hospital macam parah je sampai pengsan kena flying kick dengan Adik tadi”suara sumbang kat belakang Dianna menyampuk diselangi gelak tawa

‘Waduhh maluunya berapa ramai yang tengok drama aku tadi aiseyhh’ngomel Dianna boleh ketawa je diorang ni bukan nak tolong

Gelabahh Dianna dibuatnya apa aku nak buat ni?iwann!!ha mummy! dia trus mencari  iphone  dan mendail no Datin Azila merangkap Dr.Azila

“Mummy tolong dian my?”sebak suara dianna menahan menangis kat situ

“Dian!kenapa ni?”

“Iwann mummy!mummy datang sini cepat!!cepat mummy”

Terus dianna mematikan talian..Datin Azila yang terkejut dengan panggilan telefon anaknya terus meninggalkan klinik dan memandu kearah sekolah anaknya..apa dah jadi ni?bermacam-macam benda dalam fikiran Datin Azila



***************



“Dian!kenapa buat anak orang macam tu.kamu tu perempuan tapi perangai isy!..malu mummy tau”

“Mummyy! dian yang buat macam tu kenapa pulak mummy nak malu”

“Ye la nanti orang kata mummy tak reti didik anak”

“Ala mummy!mummy dah didik dian dengan baik la.mummy la mummy the best in the world”Dian dah memuluk mummy nya

“Tapi mummy serius la dian kick ckit je dekat iwan tu.iwan tu mengada sangat mana Dian tak naik angin!geram tau mummy rasa nak cincang-cincang je”

“Isy kamu ni Dian.geram sudah lah yang pergi kick dia tu siapa suruh”


“Mummy la suruh”seloroh dianna


“Amboi babitkan mummy pulak!mummy bagitau daddy”


“Ha apa cerita ni!panggil-pangil daddy pulak”terjah Dato’ Ariffudin


“Mummy senyap!”


“Ni anak dara awak ni buat perangai”


“Mummyyy!!”


Apa?dengan isyarat siap angkat-angkat kening lagi mummyku ni


Nak tak nak terpaksalah cerita dekat daddy nanti merajuk pula daddy kesayanganku ni
Dan bermula lah hikayat siang tadi



**************



Iwan yang berpura-pura pengsan dah geli perut tengok gelagat Dianna tak tentu arah macam kucing hilang anak..haha gelak jahat padan muka kau Die..

Die yang gelabah tadi ni terperasan sesuatu dekat Iwan ni ‘ai lain macam je ni’ ‘siap senyum-senyum ni orang pengsan tak kan boleh senyum’ tiba-tiba tersembur gelak yang ditahan-tahan oleh Iwan dari tadi..aik!si Dianna blur 1.2.3 saat Dianna menjerit kat situ

“Iwaaaannnnnnn!!!”

Pehhhh aku terkena..rasa nak nangis je waaa mummy Dian kena tipuu!!

“Die..Die..syhhhhh senyapp larr tak payahh la menjerit macam pontianak pulak ni”sempat lagi Iwan mengusik Dianna gelak pun masih tersisa geli hati betul Iwan seronok kenakan Dianna macam tu
Dianna dah menjeling maut dekat Iwan.beg yang ada di tangannya di baling kearah Iwan arrghh bengang+malu makhluk-makhluk yang ada kat situ pun turut ketawakan dia mummy!!Dian maluu

“Die sudahlah aku main-main je la.buruk betul aku tengok kau macam ni hangin semacam je.datang bulan eh or angin pms..”tersenyum  kambing iwan senang hati betul dia

Belum sempat Dianna nak membalas kereta Datin Azila sudah park betul-betul depan diorang

Datin Azila yang tak tahu apa-apa gelabah dan terus melulu kearah anak dara dia yang seorang ni

“Dian!kamu tak apa-apa ke?apa dah berlaku ni?” Datin Azila menerjah diorang dan terus memeluk anaknya

“Iwan mummy!!”

“Iwan!apa kamu dah buat dengan anak aunty ni?dia buat tak senonoh dengan kamu ke Dian?”
Macam butir peluru je mummyku terjah dengan macam-macam soalan


*****************

“Tamatlah sudah alkisahnya daddy..” a to z dianna membuka hikayat tadi

Tersembur jugak ketawa Dato’ Ariffudin mendengar hikayat anak dara dia ni mummy pun sama ikut ketawa akhirnya Dianna pun turut ketawa

“Ikut perangai siapalah ye Dian ni?”dato’ ariffudin meredakan gamat ketawa anak beranak tu

“Ikut awak la daddynya”


“Eh2 awak tu mummy!gelabah kalut tak ke awak tu”


“Mummy tak hot tempered macam awak daddy”


“Amboi mummy kutuk daddy ye”


“Daddy pun kutuk mummy jugak”


“Mummy daddy!!sudah-sudah dian anak mummy dengan daddy kan so semua perangai mummy dengan daddy dian ada so tak payah nak berebut”


“Ha pandai pun anak mummy”


“Anak daddy jugak”


“Love you mom dad!”




                                                                              **********




Di UK
Dianna tersenyum apabila teringatkan kenangan dia bersama Iwan.Sudah 5 tahun dia di negara orang mencari pengalaman dan menjauhkann diri daripada Iwan dengan menyepikan diri.Peristiwa Iwan meluahkan perasaan kepadanya menbuatkan hidup  dia tidak tenang dan juga keliru,dia tidak menyangka Iwan begitu nekad dengan perasaannya ketika itu dan akhirnya dia memberi harapan kepada Iwan dan menyepi tanpa sebarang berita sehingga sekarang.Tapi Dianna juga berperang dengan dirinya sendiri menahan rindu bukan dia tidak membaca berpuluh-puluh email daripada Iwan sebaliknya dia sengaja mendiamkan diri dan dia ada mission yang ingin dilakukan terhadap Iwan.

“Assalamualaikum mummy!mummy sihat?daddy?”

“waalaikummusalam mummy dengan daddy alhamdulilah sihat,anak mummy macam mana?”

“macam mana apa mummy?macam ini lah ok je”

“so apa cerita telefon mummy ni?”

“hai mummy nak telefon tanya khabar pun tak boleh ke?sampai hati mummy”

“bukan macam tu maksud mummy selalunya banyak je cerita kamu tu sebab tu la mummy tanya”

“hehe mummy Dian nak balik malaysia la.boleh tak ye?”

“alhamdulillah akhirnya nak jugak kamu balik ye ingatkan nak beranak pinak kat uk tu”

“amboi mummy perli Dian pulak.tak nak balik nanti baru tahu”

“mummy dengan daddy rindu sangat kat Dian Iwan pun sama tau.bila nak balik ni?”

“apasal tiba-tiba Iwan pulak ni.mummy ni kan!Dian balik minggu depan la huhu ohh malaysia wait for me!!”

“mengada-ngada kamu ni..mummy bukan apa mummy kesian dekat Iwan tu tak patut Dian buat Iwan macam tu”

“ala Iwan tu nanti Dian settle Dian ada mission impossible nak buat haha ok la mummy tata love you muaahhh! “

“isy budak ni..assalamualaikum”

“hehe waalaikumsalam”

Dian merenung telifonnya.wahh rindunya malaysia tak sabar nak balik tiba-tiba dia teringatkan Iwan.macam mana kau sekarang ye..

<<5 tahun lepas>>

“Die..aku ada benda nak cakap dengan kau ni” Iwan mula menyusun kata..hari ini dia ingin luahkan perasaannya kepada Dianna sebelum Dianna berangkat ke UK

“kau kenapa wan serius semacam je?” Dianna pelik dengan perangai Iwan sejak akhir-akhir ini

“aku..”

“aakkuu..” tak terluah Iwan dengan dada yang dah berdebar semacam ni  aduhhh

“aku apa??isyy kau ni bikin suspen la macam drama pulakk”seloroh Dianna

“serius la die”

“ok ok teruskan”

“akuu sebenarrnyaa..”

“sebenarnya Die..”

“sebenarnyaaa..”

“sebenarnyaa apa!!!” Dianna dah hot tunggu Iwan bercakap macam kena berucap dekat hall je gayanya

“aku nak kahwin dengann kau..”pehhh terluahh juga eh tapi kenapa macam silap je

“whatttttt!!!!”Dianna dah mengeluarkan extra volume  semua mata memendang ke arah nya,dia dah tak kisah

‘betul ke aku dengar ni?kahwin??Iwan nak kahwin dengan aku??weyhh baru 18 agak-agak arr buang tabiat ke budak ni’

“kahwin wan??”

ha!kahwin..aku cakap ke??aduhhh Iwan dah tepuk dahi

“eh eh bukan bukan!bukan kahwin aku suka kau Die”

“o0OoO tak nak kahwin la”

“eh eh nak nak”

“kau ni gila ke wan,otak kau putus fius eh??”

“aku serius la Die s.e.r.i.u.s”

“dah dah stop stop tak payah nak kenakan aku tiba-tiba cakap suka aku..aku rasa macamm..macammm nak gelakkk hahahahaha lawakkk weyhhh!!”

“Die tak lawak la aku tak buat lawak pun aku betul-betul suka kau” Iwan terus bangun dan meninggalkan Dianna yang terpinga-pinga

Selepas kejadian itu..Iwan terus menyepi sehinggalah Dianna hendak berangkat ke UK

+Iwan!aku nak kau ada kat KLIA esok kalau tidak kau tak kan jumpa aku selama-lamanya+

mesej daripada Dianna itulah yang membuatkan Iwan berada di KLIA sekarang,sungguh dia tidak mahu kehilangan Dianna,berat hati dia ingin menhantar Dianna pergi hari ini serasanya ingin terbang bersama Dianna tapi ayat terakhir Dianna benar-benar memberi harapan kepada Iwan!Iwan sudah nekad Die aku akan tunggu kau!!

“kalau kau sayang aku.kau kena tunggu aku..”Diana teringat apa yang dikatakan kepada Iwan..Diana sebenarnya keliru!dia tak tahu apa sebenarnya perasaan dia..

************

‘Iwan!aku sayang kau..aku rindu kau..yes!aku confirm dengan perasaan aku sekarang dan aku bersedia untuk pulang ke malaysia and surprisekan kau’

Di KLIA

“mummmmyyyy…dadddyyyy!!” Diana memeluk ke dua orang tuanya tuhan je tahu betapa dia rindukan mereka

“mummyy!Iwan tak tahukan Dian balik?”

“tak sayang dah kamu tak kasi”

“yes!”

Dianna dah merancang mission untuk surprisekan Iwan..huhu Iwan i’m back!

berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku

ku berikan cintaku juga sayangku
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku

saat ku tahu kau akan pergi jauh
izinkan aku tuk selalu menantimu
untuk katakan ku ingin dirimu 

agar kau tahu betapa ku terlalu
mencintaimu aku akan menunggu
hingga dirimu kembali untukku

telefon Iwan yang menjeritkan lagu ungu percaya padaku minta diangkat..Iwan melihat jam pukul 2 pagi..siapa pulak telefon aku pagi-pagi buta ni..number tak kenal pulak tu..aahhh kacauu betul

“heloo!!!” kasar Iwan menjawab mana tidaknya orang tengah syok-syok mimpi kena kacau pulak

“hyee Iwannn”manja suara disana membalas

Iwan melihat telefonnya perempuan mana pulak dah ni

“siapa ni??”

“ala Iwann I la ni tak kan you lupa”gedix suara disana membalas

“hey hey perempuan setakat nak kacau orang pagi-pagi buta ni tak payah la weyh aku nak tidur tak ada masa nak layan kau”terus dimatikan telefon..gila apa perempuan ni

1.2.3.minit

telefon Iwan lagi sekali menjerit..arghhh aku bencii betul orang kacau aku tidur

“weyhh pandai!!jangan kacauu akuu laa..”baru je dia nak matikan telefon suara disana menjerit minta tungguu

“kau nak apaa??”

“hahahaha”

gila apa dia ni!

“aku la Iwan”

“siapa?tak ada masa laar nak main teka teki pagi-pagi ni”eh eh macam kenal je nada ni..tapi tak kan lahh

“Iwaaannn!!”

“Die.di..Dianna Natasya kan?”

“haa pandaiii khairul Izwan!!! esok aku nak jumpa kau no matter what pukul 12 dekat restoran depan pejabat kau..aku ada surprisee untuk kau!!okeyhh gudnite..”

“eyy!!”belum sempat Iwan membalas Dianna dah memutuskan talian

betul ke ni!aku tak mimpi kan?aku cakap dengan Die kan?Dianna Natasya anak Dato’ Ariffudin..ya Allahh alhamdulillahh tak sia-sia penantian aku tapi kenapa uncle Arif tak bagitau aku.nak surprisekan aku maybe!wahh tak sabarnya nak jumpa Die macam mana dia sekarang ye??

tepat jam 12 tengah hari

Iwan bergegas keluar dari pejabatnya dan terus menuju ke restoran yang dijanjikan..Iwan mencari-cari kelibat Dianna

“Die??”teruja Iwan melihat gadis dihadapannya kini sungguh cantik kau Dianna

“ye Iwan aku Dianna..ingat dah tak kenal aku tadi”Dianna membalas

“mana boleh aku lupa kau..aku ingat kau yang dah lupa aku..lama kau menyepi”

“hehe soryla i have my own reason”

“tak nak bagitau aku?”

“nanti-nantilah ye..benda aku nak bagitau sekarang lagi penting”

“apa?kau nak kahwin ke?”

“wahh bijak jugak kau ni..jeng jeng jengg surprisee!!”

muncul seorang lelaki dan menghulurkan tangan kepada Iwan

“Fakrul”

“izwan”

“bukan nak kahwin Iwan tapi dah kahwin la ni suami aku dah 3 tahun kami kahwin”

“ooOo tahniah!”Iwan hanya senyum plastik dalam hati hanya tuhan yang tahu betapa hancurnya hati insan bernama Izwan ini,dia tidak dapat menahan perasaan melihat kedua pasangan ini bermesraan! kenapa berita ini yang aku terima!ya Allah tabahkanlah hati hambamu ini..rintih Iwan sampai hati kau Die buat aku macam ni!

“Die aku lupa la aku ada meeting dengan klien aku pergi dulu..anyway Fakrul nice to meet you okey bye!”dengan senyuman yang dibuat-buat Iwan terus meninggalkan mereka..

“Dian!kenapa buat Izwan macam tu.tak baik tau main-mainkan perasaan orang?”fakrul bersuara

“ala pak usu.Dian nak tengok reaksi dia je..dia betul-betul tunggu Dian ke?”

“pak usu lelaki..pak usu nampak reaksi dia tadi..sedih je dia bila tengok Dian dengan pak usu tadi..pak usu pun dia tak cam dah..kecewa la tu”

“lepas tu pak usu nak suruh Dian buat apa?”

“ya Allah..buat mission nak kenakan orang pandai.nak pujuk balik tak pandai apa ke bendul anak sedara pak usu ni”

“hehe ok Dian mesej je la taw”

“suka hati kamu la”

+lu kena bebb!aku tipu kau je la wan hahaha+

1.2.3 saat Iwan blurr..air mata yang terasa nak mengalir dengan hati yang terasa bagai dihiris sembilu tadi hilang dibawa angin..senyuman terukir di bibir Iwan..budak bertuah betul tak habis-habis nak kenakan aku..nasib aku tak bunuh diri Iwan bermonolog

+siap la kau+
Iwan pantas membalas mesej tersebut dan terus patah balik menuju ke tempat duduk Dianna dan Fakrul yang kononnya suaminya itu

“kau kenakan aku Die!!habis ini siapa?”aura membunuh Iwan dah keluar

“khairul izwan!riilekkss kay..kenalkan ni pak usu aku”

“whatt!!”

adushh Iwan dah tepuk dahi dan dia mengamati wajah dihadapannya macam mana aku boleh tak cam ni!! dulu diorang satu sekolah tapi fakhrul tua 2 tahun dari diorang

“hehe hye Arul.lama tak jumpa”

“ha baru nak manis muka.tadi bukan main kelat lagi!”

“serius tak cam bro.lain giler kau!”

“lagi macho kan??”

“peh tak leh belahh aku lagi macho”

“lagi perasaann..ha ni kau nak kahwin tak?”

“kahwin??nak lah tapi siapalah nak kat aku ni?”sempat lagi Iwan menjeling kat Dianna

“aku propose kau ni wan”

“weyhh aku normal lagi la kau buang tabiat ke nak kahwin dengan aku!”

“apa ke mangkuk sangat kau ni untuk anak sedara aku la!”

“apa pak usu ni!!mana boleh perempuan propose lelaki”Dianna yang membisu dari tadi bersuara

“apa salahnya.tadi bukan ke Dian kata Dian nak kahwin”

“aduhh pak usu malu lahh Dian!”

“nak ke tak nak Dian??”

“nak nak!”Dianna dah tak tahu nak letak muka kat mana

“kau wan.nak ke tak nak?”

“kahwin?nak la lama aku tunggu tau”


Dianna Natasya : khairul Izwan aku rindu sayang kamu forever
Khairul Izwan   :  Dianna Natasya aku rindu sayang kamu semoga kita bahagia hingga akhir hayat


***TAMAT***


Note : gatal-gatal tangan nak tulis cerpen..tahpape je cerita..enjoy reading~

0 comments:

Post a Comment

 
© Copyright 2035 ++AkU pUnyA stOrY++
Theme by alynz